.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
متن و حاشیه جلسه امروز مجلس

۸:۲۰ دقیقه صبح امروز (یکشنبه)، نخستین جلسه علنی مجلس در دومین هفته کاری مهرماه آغاز شد.

محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس، در غیاب علی لاریجانی که برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس به کشور سوییس سفر کرده است، ریاست جلسه امروز پارلمان را بر عهده دارد.

*باهنر: منافقین با اعمال شنیع خود تبهکاران جهان را روسفید کردند

در ابتدای جلسه امروز محمدرضا باهنر، در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به سالروز شهادت چهارمین شهید محراب شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی، به دست منافقین کوردل گفت: منافقین که در فرآیند انقلاب اسلامی بزرگترین خباثت‌ها را به ملت ایران انجام دادند، عامل و سبب این جنایت بزرگ بودند.

وی افزود: آیت‌الله اشرفی اصفهانی اسوه تقوا، فضیلت و شخصیت قابل وصفی بود که حضرت امام خمینی (ره) ارادت همیشگی خود را به ایشان در حین حیات و بعد از آن اعلام فرمودند.

نایب رئیس مجلس گفت: به همان میزان که ملت، بسیجیان، ارتش و سپاه از هیبت، عظمت و اقتدار انقلاب اسلامی و ایران دفاع کردند، منافقین دست به اعمال شنیع و وقیحی زدند که بسیاری از تبهکاران تاریخی و سیاسی جهان را روسفید کردند که بحمدالله امروز در حال پس دادن جزای آن همه تبهکاری و وطن‌فروشی خود هستند.

باهنر با اشاره به روز ۲۳ مهرماه، روز جهانی نابینایان گفت: هم‌اکنون حدود ۴۴ میلیون نابینا در سراسر جهان زندگی می‌کنند که اهمیت توجه به آنها به عنوان بخش بزرگی از جامعه انسانی سبب شده است تا ۲۳ مهرماه روز جهانی نابینایان یا روز عصای سفید نامگذاری شود.

وی اضافه کرد: این مناسبت بهانه‌ای است تا به نابینایان و مشکلات آنها توجه بیشتری شود.

نایب رئیس اول مجلس همچنین تصریح کرد: نابینایان بخشی از نیروی کار جامعه شمرده می‌شوند البته هر فردی برای موفقیت در کار به توانمندی جسمی نیازمند است که در این میان نابینایان نیز محدودیت بینایی دارند و به یقین هیچکس نمی‌تواند و حق ندارد نابینایان را برای پیشرفت در زندگی فردی و امید به آینده نادیده بگیرد.

باهنر با بیان اینکه این قشر تمام نیازها و امیدهای افراد عادی را دارند، ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی که عدالت را در همیشه زمان جزو اهداف غیرقابل تغییر خود می‌داند، موظف است به این مهم توجه خاص کند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی تمامی دستگاه‌های حکومتی را موظف کرده است که بخشی از نیروی کار خود را از بین ناتوانان جسمی از جمله نابینایان تأمین کند که متاسفانه گزارش مثبت و قابل تکیه‌ای را در این زمینه نداریم.

نایب رئیس اول مجلس از تمام دستگاه‌های اجرایی و رئیس جمهور خواست بر انجام این امر مهم تاکید بیشتری داشته باشد و تاکید کرد: در صورت نیاز به تکمیل و ارتقاء قانون مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای حل مشکل اعلام می‌کند.

* هدایتخواه: مجلس اجازه تغییر یا نظارت بر اعضای شورای نگهبان را ندارد

ستار هدایتخواه نماینده مردم دنا و بویراحمد و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه علنی امروز در اخطاری با استناد به اصول ۹۰ و ۹۲ قانون اساسی، نسبت به تبصره ۶ ماده ۲ طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس انتقاد کرد و آن را مغایر قانون اساسی دانست.

وی گفت: در قانون اساسی درباره چگونگی انتخاب اعضای شورای نگهبان تصریح شده و مکانیزم آن در قانون اساسی روشن است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: طبق قانون موارد در خصوص تغییر اعضای شورای نگهبان یا نظارت بر اعضای این شورا آمده و نسبت به آن تصریح شده است.

به گفته وی، در قانون اساسی اقدامی که می‌توان برای عزل رئیس جمهور یا وزرا انجام داد، مشخص شده است.

نماینده مردم دنا و بویراحمد در خانه ملت متذکر شد: در اصول ۹۰ و ۹۲ قانون اساسی نحوه انتخاب اعضای شورای نگهبان مشخص شده است و هیچ اجازه‌ای در قانون اساسی در مجلس داده نشده که نسبت به نحوه انتخاب اعضای شورای نگهبان یا نظارت بر آنان، ورود پیدا کند که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این تبصره از ماده ۲ طرح اصلاح موادی از آئین‌نامه را مغایر قانون اساسی دانسته است.

وی خطاب به باهنر گفت: اگر شما اخطار بنده را وارد می‌دانید، بنده پیشنهاد حذف را مطرح نکنم.

محمدرضا باهنر نیز در پاسخ به وی گفت: شما پیشنهاد حذف را مطرح کنید چرا‌که در این زمینه شبهه وجود دارد.

* ماده ۲ طرح اصلاح آئین‌نامه ‌پس از ۴ بار رأی‌گیری به کمیسیون برگشت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز پس از چهار بار رأی‌گیری برای ماده ۲ طرح اصلاح موادی از ‌آئین‌نامه داخلی مجلس، این ماده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع دادند.

هیئت رئیسه مجلس در ابتدا اصل ماده ۲ را به رأی وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با ۱۲۹ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی ، اصل ماده ۲ را تصویب نکردند.

‌طبق آئین نامه داخلی مجلس، اصلاح آیین‌نامه نیازمند دو سوم آرای نمایندگان حاضر در جلسه است.

پس از ‌تصویب نشدن اصل ماده ۲، هیئت رئیسه حذف این ماده را به رأی نمایندگان مجلس گذاشت که حذف این ماده هم با ۴۲ رأی موافق، ۸۰ رأی مخالف و ۲۲ رأی ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب نرسید.

پس از عدم تصویب اصل و حذف ماده ۲‌، محمدرضا باهنر پیشنهاد اصلاحی در تبصره ۶ ماده ۲ را ارائه داد مبنی بر اینکه "دبیر شورای نگهبان" به مراجع تشخیص دهنده ناتوان شدن اعضای حقوقدان شورای نگهبان یا از دست دادن صلاحیت عمومی این اعضا اضافه شود و با این پیشنهاد اصلاحی مجددا برای بار سوم ماده ۲ را به رأی نمایندگان گذاشت که وکلای ملت نیز با ۸۰ رأی موافق، ۵۱ رأی مخالف و ۳۷ رأی ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن علنی این ماده را تصویب نکردند.

پس از آن جمشید انصاری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس پس از ارائه پیشنهاد باهنر مبنی بر اضافه شدن "دبیر شورای نگهبان" به تبصره ۶ ماده ۲، با استناد به اصول ۹۰ و ۹۱ قانون اساسی‌، گفت: دبیر شورای نگهبان، یکی از اعضای این شورا و حتی رئیس شورای نگهبان نیز نیست.

وی افزود: طبق قانون اساسی دبیر شورای نگهبان اختیاری نسبت به سایر اعضای این شورا ندارد و شأن او برابر با سایر اعضای شورای نگهبان است.

انصاری‌ گفت: اضافه شدن "دبیر شورای نگهبان" به تبصره۶ ماده۲ اشکالات زیادی را درست می‌کند و مغایر اصول مربوط به شورای نگهبان است که در اصول ۹۰ و ۹۱ قانون اساسی آمده است.

باهنر در پاسخ به وی گفت: شما در مخالفت با این پیشنهاد صحبت کردید.

پس از آن محمد دهقانی عضو هیئت رئیسه مجلس پیشنهاد اصلاحی در تبصره ۶ ماده ۲ مبنی بر جایگزینی ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس برای تشخیص ناتوان شدن اعضای حقوقدان شورای نگهبان و یا از دست دادن صلاحیت عمومی آنان به جای ۲۵ نفر از نمایندگان مجلس را ارائه داد و سپس باهنر با این پیشنهاد اصلاحی ماده ۲ طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی را به رأی مجلس گذاشت که خانه ملتی‌ها با ۸۹ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۳۱ رأی ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن علنی ، با این پیشنهاد نیز مخالفت کردند.

محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس پس از ۴بار رأی گیری از مجلس برای اصل ماده ۲ حذف این ماده و دو پیشنهاد اصلاحی‌، این ماده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع داد.

به گزارش فارس، در ماده ۲ آمده است : تبصره‌های ذیل به ماده ۲۵ قانون آیین‌نامه داخلی، الحاق می شود:
تبصره۴- نحوه اعتراض و رسیدگی به ایفای وظایف رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و نیز رئیس و دادستان دیوان محاسبات و سایر افرادی که با رأی مجلس انتخاب می‌شوند به استثنای وزرا، طبق این ماده است.

تبصره ۵- چناچه ۱۰ نتفر از نمایندگان به عملکرد هر یک از نمایندگان منتخب مجلس در هیئت‌ها، مجامع و شوراهای غیراستانی و غیرشهرستانی معترض باشند، طبق مفاد این ماده به عملکرد آنان رسیدگی می‌شود.

تبصره۶- در صورتی که هر یک از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، بنا به تشخیص رئیس قوه قضاییه یا ۲۵ نفر از نمایندگان مجلس‌، در انجام وظایف ناتوان شود یا صلاحیت عمومی عضویت در شورای نگهبان را از دست بدهد، طبق مفاد این ماده به وضعیت وی رسیدگی می‌شود. در بررسی این موضوع اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در هیئت رسیدگی با داشتن حق رأی، عضویت دارند.

* باهنر: عزیزان محبت کنند رأی دهند/ تذکر مکرر اعضای هیئت رئیسه به نمایندگان برای شرکت در رأی‌گیری‌ها

نمایندگان مجلس از صبح امروز وارد ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی شدند.
این طرح شامل ۴۵ ماده است که ماده یک آن، در جلسه علنی قبلی مجلس به تصویب وکلای ملت رسیده بود.

مشارکت نمایندگان در رای‌گیری‌های امروز نیز تا حدودی ضعیف بود.

به دلیل نیاز تصویب مواد طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس به دوسوم آرای وکلای ملت، محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس از ابتدای جلسه صبح امروز مدام به نمایندگان تذکر می‌داد که در رای‌گیری‌ها شرکت کنند.

باهنر در بیان تذکراتش به نمایندگان برای حضور در رای‌گیری‌ها از جملاتی مانند "یک تعدادی از دوستان ناشتایی ایستاده‌اند، محبت کنند در رای‌گیری شرکت کنند"، "آقای قنبری به آقای موسوی بگوئید که رأی‌شان را بدهند"، "عزیزان محبت کنند در رأی‌گیری شرکت کنند"، "آقای قنبری به آقای هاشمی بگوئید که رأی دهند"، "آقای نادران بنده نمی‌توانم از طرف شما رأی دهم" استفاده می‌کرد.

جهانبخش محبی‌نیا عضو دیگر هیئت‌ رئیسه نیز به نادران تذکر داد که رأی خودش را اعلام کند و گفت: "برادر نادران رأی دهند."

محمدرضا باهنر پس از این جمله محبی‌نیا، گفت: اعضای هیئت رئیسه به آقای نادران علاقمندند که همه اعضای هیئت رئیسه نام وی را مطرح کردند.

در تعدادی از رای‌گیری‌های امروز، ۱۸۴، ۱۵۹، ۱۳۸، ۱۶۸، ۱۶۵ و ۱۴۶ نفر در رای‌گیری‌ها شرکت کردند.

بر این اساس در برخی از رای‌گیری‌ها ۱۹، ۴۴، ۶۲، ۳۳ و ۵۵ نفر از نمایندگان اصلا رای ندادند.

* نقوی: مجلس نمی‌تواند مستقیماً در امور اجرایی ‌دخالت کند

سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین در مجلس در جریان بررسی ماده ۳ طرح اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس طی اخطاری به استناد به اصل ۶۰ قانون اساسی گفت: ‌بند "پ"‌ ماده ۳ طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس مغایر قانون اساسی است.

وی در این زمینه اظهار داشت: بند "پ" اختیاراتی به مجلس می‌دهد که مجلس بر اساس آن اختیارات می‌تواند مستقیما در امور اجرایی کشور دخالت کند و این با قانون اساسی مغایرت دارد.

محمدرضا باهنر در پاسخ به این اخطار گفت: بنده مغایرتی در این خصوص نمی‌بینم بلکه بند "پ" فقط به مسئولان تذکر می‌دهد.

- ستار هدایتخواه نماینده مردم بویراحمد نیز طی اخطاری دیگر با استناد به اصل ۵۷ قانون اساسی گفت که اصلاحات پیشنهاد شده در ماده ۳ طرح اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس، مغایر با قانون اساسی است و باید این ماده حذف شود.

وی افزود: قانون اساسی قوای سه‌گانه را مستقل دانسته لذا پیشنهاد حذف مسئولان مغایر قانون اساسی است و استقلال قوا را زیر سؤال می برد.

محمدرضا باهنر نیز در پاسخ به نماینده بویراحمد با بیان اینکه بنده اعلام کردم که مغایرتی ندارد اما همکاران باید توجه داشته باشند که یک موضوع را چند بار اخطار نمی‌دهند.

- در ادامه بررسی این ماده اسدالله عباسی در تذکری مطابق با بند ۴ و ۱۱ ماده ۲۳ آیین نامه داخلی در اعتراض به عدم مشارکت نمایندگان در رای‌گیری گفت: اصلاح آیین نامه زمان زیادی از مجلس گرفته و اگر قرار باشد مذاکرات را ادامه دهیم اما در زمان اخذ رای نمایندگان مشارکت نکنند نتیجه ای حاصل نمی شود.

* باهنر: اسامی نمایندگانی که رأی ندهند را اعلام می‌کنیم

محمدرضا باهنر نائب رئیس اول مجلس پس از تذکر عباسی، خطاب به نمایندگان گفت: اسامی نمایندگانی که در رای‌گیری‌ها شرکت نکنند را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: خواهش ما این است که عزیزان در رای‌گیری شرکت کنند.

نائب رئیس اول مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: دوستان محبت کنند رای دهند و موضوع هم‌اکنون رای دادن و رای ندادن است.

باهنر گفت: نمایندگان اگر رای منفی‌، مثبت و یا ممتنع دارند، آن را اعلام کنند.

* ارجاع ماده ۳ طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی به کمیسیون پس از ۳ بار رای‌گیری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پس از ۳ بار رای‌گیری درباره ماده ۳ طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این ماده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون آئین‌نامه داخلی ارجاع دادند.

هیئت رئیسه مجلس در ابتدا اصل ماده ۳ طرح مذکور را به رأی نمایندگان گذاشت که وکلای ملت با ۱۳۸ رای موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی، اصل این ماده را تصویب نکردند.

سپس هیئت رئیسه حذف ماده ۳ طرح اصلاح آئین‌نامه مجلس را به رأی گذاشت که نمایندگان ملت باز هم با ۴۰ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه، به حذف ماده ۳ رای ندادند.

پس از عدم تصویب اصل و حذف ماده ۳ طرح اصلاح آئین‌نامه، محمد مهدی مفتح یک پیشنهاد اصلاحی در این ماده را مطرح کرد و سپس هیئت رئیسه با این پیشنهاد اصلاحی، مجدداً ماده ۳ را به رأی گذاشت که نمایندگان مجلس با ۱۲۳ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن علنی، با این پیشنهاد اصلاحی هم مخالفت کردند.

پس از عدم تصویب اصل ماده ۳ و حذف این ماده و نیز پیشنهاد اصلاحی، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس این ماده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون آئین‌نامه داخلی ارجاع داد.

در ماده ۳ طرح اصلاح قانون آئین‌نامه داخلی مجلس آمده است: در ماده ۳۳ قانون آئین نامه داخلی اصلاحات زیر انجام می‌شود:

۱- در تبصره بند ۶، عنوان تبصره به تبصره یک اصلاح و اصلاحات زیر انجام می شود:

الف - بعد از کلمه "کمیسیون‌ها" عبارت "رأساً یا با تقاضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان" اضافه می‌شود.

ب- عبارت "هیئت رئیسه می‌تواند گزارش مذکور را در دستور کار مجلس قرار دهد" به عبارت "در صورتی که درخواست بررسی از سوی نمایندگان باشد حداکثر ۳ نفر از آنها می‌تواند در تهیه گزارش با کمیسیون، مشارکت کند. هیئت رئیسه گزارش کمیسیون را در دستور کار هفته بعد مجلس قرار می‌دهد" اصلاح شود.

پ - عبارت زیر به انتهای تبصره اضافه می‌شود: "در صورتی که در گزارش کمیسیون، در مورد عدم کارآمدی مسئول ذیربط رای‌گیری از مجلس درخواست شود، پس از پایان مذاکرات، عدم کارآمدی وی در حوزه مورد بررسی در گزارش به رای مجلس گذاشته می‌شود و در صورت تصویب، مراتب توسط هیئت رئیسه به بالاترین مقام مسئول مذکور جهت اقدام لازم اعلام می‌شود".

۲- تبصره یک بند ۷ به تبصره ۲ تغییر می‌یابد و متن زیر جایگزین آن می‌شود:

تبصره ۲- در صورتی که ارزیابی کمیسیون‌های تخصصی و معاونت نظارت مجلس از عملکرد دستگاه‌های اجرایی مثبت باشد، گزارش آن که حاوی نتیجه ارزیابی و تقدیر از مسئولین و کارکنان دستگاه‌های اجرایی است به هیئت رئیسه تقدیم می‌شود تا در جلسه علنی قرائت شود.

۳- بند ۷ با حذف حرف "که" و عبارت "به آنها محول می‌شود" به عنوان بند ۲ بعد از بند یک قرار می‌گیرد. شماره سایر بندها اصلاح می‌شود و تبصره ۲ به عنوان تبصره ۳ تغییر می‌‌کند.* عضویت نمایندگان با ۳۰ ساعت غیبت در کمیسیون مشروط می شود

* عضویت نمایندگان با ۳۰ ساعت غیبت در کمیسیون مشروط می شود

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس، ماده ۴ این طرح را بررسی و تصویب کردند.

بر اساس این ماده یک تبصره به ذیل ماده ۵۷ آیین‌نامه داخلی الحاق می‌شود.

وکلای ملت در این مصوبه مقرر کردند که چنانچه نمایندگان عضو کمیسیون‌های خاص در سال ۳۰ ساعت غیبت اعم از موجه و غیرموجه داشته باشند‌، ادامه عضویت آنها در کمیسیون منوط به موافقت اکثریت اعضای آن کمیسیون خاص است؛ این رأی‌گیری با ورقه انجام می‌شود.

نمایندگان مجلس این ماده را با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

- پس از تصویب این ماده، باهنر نایب رئیس مجلس با اعلام اینکه ۱۶۰ نفر از نمایندگان در این رای‌گیری شرکت کردند،‌ گفت که بالاخره امروز یک ماده تصویب شد.

* مصباحی‌مقدم: اسامی نمایندگان بی‌انضباطی که رأی نمی‌دهند اعلام شود‌

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس در جریان بررسی ماده ۴ طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس، طی تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی پارلمان، به التزام برای حفظ نظم مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره‌های قبل مجلس، افرادی که در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کردند، اسامی آنان روی صفحه مانیتور می‌آمد و موجب کاهش عدم حضور نمایندگان در رای‌گیری‌ها می‌شد.

وی افزود: برای اجرای ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس این امکان وجود دارد و هیئت رئیسه باید تدبیری در این زمینه بیندیشد.

مصباحی‌مقدم گفت: ‌گاهی اوقات حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر از نمایندگان در رای‌گیری‌ها اصلا شرکت نمی‌کنند؛ مجلس سیال است و اگر در یک جلسه‌ای یکی از نمایندگان ۱۰ بار در رای‌گیری‌ها شرکت نکرد، بهتر است به او اخطار یا تذکری داده و معلوم شود که کدام یک از نمایندگان بی‌انضباط و کدام ‌یک با انضباط هستند.

به گفته وی، در حال حاضر وقت ما در حال هدر رفتن است و بهتر است هیئت رئیسه تدبیری در زمینه عدم حضور نمایندگان در رای‌گیری‌ها بیندیشد تا مشخص شود چه کسانی در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند.

محمدرضا باهنر نائب رئیس اول مجلس، ‌در پاسخ به این تذکر گفت: در حال حاضر ما از نظر نرم‌افزاری برای اعلام اسامی نمایندگانی که در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند، مشکل داریم‌ اما می‌توان اسامی این نمایندگان را به صورت دست‌نویس، نوشت و اعلام کرد.

وی همچنین گفت: ما از دوستان می‌خواهیم که در رای‌گیری‌ها شرکت کنند.

* باهنر: تصمیم گیری برای استیضاح‌‌ حسینی بعد از گزارش کمیسیون اصل ۹۰

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس پس از تصویب ماده ۴، طی تذکری با استناد به ماده ۲۲۰ آئین‌نامه داخلی مجلس خطاب به محمدرضا باهنر گفت:‌ طرح استیضاح وزیر اقتصاد را به هیئت رئیسه دادیم اما شما با اعلام وصول آن موافقت نکردید که این برخلاف آئین‌نامه مجلس است.

وی خطاب به باهنر گفت: ‌آیا شما می‌خواهید طرح استیضاح وزیر اقتصاد را معطل کنید تا بحث بودجه مطرح شود و استیضاح منتفی شود.

محمدرضا باهنر نیز در پاسخ به تذکر قاضی‌پور گفت: ماده ۲۲۰ آئین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که طرح استیضاح باید به رئیس مجلس ارائه شود درحالی که بنده رئیس جلسه هستم نه رئیس مجلس، البته این موضوع را به مزاح گفتم. بنده اختیارات رئیس مجلس را در غیاب او دارم.

وی افزود: آئین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید استیضاح باید در جلسه بعدی وصول شود، ضمن اینکه بنده از شما خواهش کردم که منتظر گزارش کمیسیون اصل ۹۰ که مامور به بررسی مشکلات اخیر و اختلاس شده است، باشید و بعد از گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصمیم هماهنگی می‌گیرد.

باهنر با بیان اینکه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره اختلاف اخیر فردا یا پس فردا جمع‌بندی و سپس به مجلس گزارش خواهد شد، خاطرنشان کرد: بعد از گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و دیگر دستگاه‌های دیگر از جمله قوه مجریه نیز باید اقدامات لازم را انجام دهند اما بنده از نمایندگانی که طرح استیضاح را امضاء کردند، خواهش کردم تا منتظر گزارش کمیسیون اصل ۹۰ باشند.

وی در پایان گفت: البته علی‌رغم خواهش بنده اگر نمایندگان استیضاح ‌کننده وزیر اقتصاد بر اعلام وصول طرح استیضاح اصرار داشته باشند، ما به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

* برگزاری صحن علنی ‌در ۶ روز هفته درصورت عدم تصو‌یب ‌‌طرح‌ها و لوایح طی ۶ جلسه

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به جزییات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ماده ۵ این طرح را بررسی کرده و با ۱۳۶ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع به تصویب رساندند.

طبق مصوبه خانه ملتی‌ها‌، مجلس برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایحی که در ۶ جلسه به اتمام نرسد، از جلسه هفتم همه روزه به جز روزهای تعطیل تشکیل می‌شود و افزایش ساعت هر جلسه تا ۶ ساعت و بیشتر از آن با رأی مجلس است.

* کوچک‌زاده: قدرت‌طلبان و شهوت‌پرستان با طرح سؤال از وزیر اقتصاد به رأی ملت توهین می‌کنند

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس طی تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی پارلمان و در جریان بررسی سؤال جمعی از نمایندگان از سید‌شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نحوه توزیع سهام عدالت، اظهار داشت: اگر از تریبون مجلس به یک فرد توهین شود، این موجب خدشه وارد شدن در اقتدار مجلس می‌شود و اگر از تریبون مجلس به چند نفر توهین شود، این بدتر است و اگر از تریبون مجلس به بخشی از ملت ایران توهین شود، باید آن دهان‌هایی که از تریبون مجلس به ملت ایران توهین می‌کنند‌ را بست.

وی افزود: در این سؤال که ظاهرش، خدشه در طولانی بودن یا دیربودن در پرداخت سهام عدالت است، در بند آخر سؤال کننده یا سؤال کنندگان نتیجه گرفته که این رفتار همان خرید رای است.

وی تاکید کرد: این توهین به ملت ایران از سوی کسانی است که ملت ایران به آنان پشت کردند؛ ۲۰ و چند میلیون نفر ایرانی متدین در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به یک نفر رأی دادند و ۱۳ میلیون ایرانی که دارای همه حقوق شهروندی مانند سایر ایرانی‌ها هستند، به فرد دیگری رأی دادند و به قول رهبر معظم انقلاب در نزد خدا از اینکه به فرد دیگری رای دادند، مهجور هستند.

کوچک‌زاده تصریح کرد: انتخابات سال ۸۸ تمام شد و قانونی برگزار شد و خدشه‌ای که امروز به آراء مردم در قالب سؤال از و

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.108 seconds.